صفحه اصلی × ورود عضویت ویدئو پادکست مقالات وبلاگ فروشگاه آزمون شخصیت آزمون هوش
logo

هوش هیجانی یا EQ

x

هوش هیجانی یا EQ

139

1399/6/2

:اشتراک گذاری


هوش هیجانی :

زمانی که خوشبختی و موفقیت در زندگی شما می آید ،

هوش هیجانی به اندازۀ توانایی فکری اهمیت دارد.


هوش هیجانی یا EQ  چیست ؟

هوش هیجانی (در وجه دیگری نیز به عنوان درجۀ احساسی یا همان EQ شناخته می شود) توانایی است برای فهمیدن،استفاده (کاربرد)، و مدیریت احساسات به سمت مسیر مثبت برای رفع استرس، برقرای ارتباط، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش ها و خنثی کردن تضادها، هوش هیجانی به شما کمک می کند که روابط خود را محکم تر بسازید؛ در مدرسه ومحیط کار موفق باشید، و به حرفه و اهداف شخصی خود برسد، همچنین به برقراری و شناخت احساساتتان کمک می کند، قصد را به عمل تبدیل می کند و کمک می کند درباره آنچه برای شما مهم ترین چیز است تصمیمات آگاهانه بگیرید.


هوش هیجانی معمولأ با چهار ویژگی تعریف می شود :

1. مدیریت خود : 

شما توانایایی کنترل احساسات محرک و عادت هایتان را به دست خواهید آورد، مدیریت  احساسات به سمت مسیری سالم ، ابتکار عمل، دنبال کردن تعهدات و سازگاری با تغییر شرایط را به دست خواهید آورد.


2. خود آگاهی : 

شما احساسات و اینکه  چطور روی تفکر و رفتارتان تأثیر می گذارد را تشخیص خواهید داد. به نقاط قوت و ضعف خودآگاهی پیدا کرده و اعتماد به نفس خواهید داشت.

3. آگاهی اجتماعی :

شما دارای همدلی هستید،می توانید به احساسات،خواسته ها،ونگرانی های افراد دیگه آگاه شوید،نشانه های عاطفی آنها را دریابید،از نظر اجتماعی احساس راحتی می کنید،و قادر به تشخیص پویایی قدرت در یک گروه یا سازمان را خواهید داشت.

4. مدیریت روابط :

شما میدانید چگونه برای ایجاد و حفظ روابط خوب،روابطی واضح،نفوذ در دیگران و الهام بخش بودن برا ی آنها،عملکرد خوب در تیم ،و مدیریت تضادها و درگیری ها عمل کنید ودر آن پیشرفت داشته باشید.


چرا هوش هیجانی خیلی اهمیت دارد؟

همان طورکه میدانیم،با هوش ترین افراد موفق ترین ویا کارآمدترین نیستند. ممکنه افرادی را بشناسید که به طور آکادمیک (آموزش دیده) درخشان و نابغه است ولی درعین حال در اجتماع و کار (شغل) و همچنین در روابط شخصی ناکام است.توانای فکری یا هوشی درجۀ هوشی شما (IQ) برای به دست آوردن موفقیت در زندگی کافی نیست.بله،درجۀ هوش شما به وارد شدن در دانشگاه کمک می کند، ولی درجۀ عاطفی (احساسی) شماست که به مدیریت استرس و عواطف در روبه رو شدن با هراتفاقی در زندگی کمک خواهد کرد. درجۀ هوشی و درجۀ احساسی زمانی که در کنار هم قرار گیرد مؤثرتر است از زمانی که هرکدام به صورت جداگانه استفاده شود.


تأثیرات هوش هیجانی :

کارایی شما در مدرسه ومحیط کار، هوش هیجانی بالا می تواند به شما در رفع پیچیدگی های اجتماعی در محل کارتان، رهبری و ایجاد انگیزه به دیگران، وبهتر شدن در حرفه تان کمک کند.در واقع، اکثر شرکت ها،این روزها هوش هیجانی را به اندازۀ توانایی فنی هم می دانند و قبل از استخدام فرد، از او تست هوش عاطفی (هوش هیجانی EQ) می گیرند.


سلامت جسمی شما :

اگر شما نتوانید احساسات خود را اداره کنید،احتمالأ نمیتوانید استرس را هم مدیریت کنید. و این می تواند به مشکلاتی جدی در سلامتی شما منجر شود. کنترل نکردن احساسات فشار خون شما را بالا می برد، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند،احتمال حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد، به ناباروری کمک می کند، و روند پیری را سرعت می دهد. اولین قدم برای بهبود هوش هیجانی این است که چگونه استرس را اداره کنید.

 

سلامتی ذهنی شما :

احساسات و استرس کنترل نشده نیز می تواند به سلامت روان شما تأثیر بگذارد، شما را در مقابل اضطراب و افسردگی آسیب پذیر کند. اگر شما نتوانید بفهمید،راحت نباشید، یا احساسات را کنترل نکنید ، برای داشتن روابطی محکم و درست مبارزه و تقلا خواهید کرد، به نوبۀ خود به شما می تواند احساس تنهایی و منزوی بودن به هد و مشکلات سلامتی روانی و ذهنی شما را تشدید خواهد کرد.


روابط شما :

با دانستن احساسات و اینکه چطور آنها کنترل شود، می توانید روشن تر و واضح تر حس کنید و بفهمید دیگران نیز چه احساسی دارند. به شما اجازه می دهد که در برقراری ارتباط تأثیرگذارتر و قوی تر باشید، و این چه در کار چه در زندگی شخصی خواهد آمد.


هوش اجتماعی شما :

با احساسات خود هماهنگ و در خدمت یک هدف اجتماعی باشید ، شما را به افراد دیگر و جهان اطرافتان وصل می کند. هوش اجتماعی به شما توانایی تشخیص دوست را از دشمن، میزان علاقۀ افراد به شما ، رفع استرس ، به تعادل رساندن سیستم عصبی و ایجاد حس شفقت و خوشحالی می دهد.


ساختن هوش هیجانی:

مهارت هایی که هوش هیجانی را پرورش می دهند در هر زمانی می توان آن را فراگرفت. با این حال ، مهم است به خاطر داشته باشید که تفاوتی میان یادگیری آسان این مهارت و به کار بردن آن به صورت آگاهانه در زندگی است. فقط به این دلیل که در زمان عمل به آن مخصوصاً زمانی که کاملاً در استرس غرق شده اید، که می تواند بهترین اهداف شما نادیده گرفته شود. باید به کار شما بیاید، در غیر این صورت فرا گرفتن این مهارت بی فایده خواهد بود. به منظور تغییر دائمی رفتار در هنگام زیر فشار بودن ، باید یاد بگیرید که چگونه در لحظه، استرس را کنترل کنید.

 

مهارت های کلیدی برای ایجاد هوش هیجانی و بهبود توانایی شما در مدیریت احساسات و ارتباط با دیگران :

1.   مدیریت خود

2.   خود آگاه

3.   آگاهی اجتماعی

4.   مدیریت روابط


ساختن هوش هیجانی ، مهارت کلیدی اول : مدیریت خود

استفاده از عواطف برای ایجاد تصمیمات سازنده در رابطۀ با نحوۀ رفتارتان باشید. زمانی که کاملاً مضطرب هستید، کنترل حواس و تفکر درست را از دست خواهید داد.
به زمان هایی که استرس به شما غلبه می کند فکر کنید. آیا آسان بود به روشنی فکر کنید و تصمیم منطقی بگیرید؟ احتمالاً خیر. وقتی استرس به شما غلبه کرده باشد، توانایی شما برای تفکری روشن و همچنین ارزیابی دقیق حس های آن لحظه- چه خودتان چه دیگران – در معرض خطر قرار خواهد گرفت. احساسات بیانگر اطلاعاتی هم برای شناخت خودتان و افراد دیگر است، ولی در صورت داشتن استرس از حوزه آگاهی شما خارج شده و ما کاملاً در آن لحظه خودمان کاملاً باخته ایم. با داشتن قابلیت مدیریت استرس و در لحظۀ حال بودن و آگاهی به تمامی حواس ، می توانید یاد بگیرید که چطور بدون اینکه افکار و کنترل خودتان را از دست دهید ، نظرات و انتقادات ممنفی و ناراحت کننده دریافت کنید. این شما هستید که میتوانید انتخاب کنید در انرژی های منفی و استرس غرق شوید یا اینکه یاد بگیرید احساسات خودتان را در مسیری سالم ، داشتن ابتکار عمل ، به دنبال تعهدات ، و سازگاری و پذیرفتن تغییر شرایط.
 

 مهارت کلیدی دوم : خود آگاهی

 مدیریت استرس فقط قدم اول ساختن هوش هیجانی است. علم دلبستگی نشان می دهد که تجربه عاطفی فعلی شما احتمالاً بازتاب تجربه اولیه زندگی شما است . توانایی شما مدیریت احساسات اصلی مانند عصبانیت ،غم ، ترس و لذات اغلب بستگی به کیفیت و ثبات تجربۀ احساسی شما از زندگی اولیه تان است. اگر در کودکی سرپرست اصلی احساسات را درک کرده و از آن قدردانی کرده باشد ،به احتمال زیاد احساسات به دارایی های ارزشمندی در زندگی بزرگسالی او تبدیل خواهد شد. ولی اگر تجربۀ احساسی شما در کودکی به عنوان بچه ای گیج و سردرگم ، تهدید شده و درد کشیده باشد. به احتمال زیاد سعی در فاصله گیری از این احساسات داشته اید. اما توانایی متصل بودن به احساسات- داشتن اتصال لحظه به لحظه و آگاهی به آن و تغییراتش – کلیدی است برای شناخت و نفوذ حواس به افکار و رفتار.


تجربه کردید که احساسات چگونه در جریانند :

-         یک حس چگونه لحظه به لحظه در حال تغییر است؟
-   آیا احساسات ذهنی شما همراه با احساسات جسمی بروز پیدا میکند؟مانند حسی در شکم ،گلو ، یا قفسه سینه ؟
-   آیا احساسات فردی مانند خشم ، غم ، ترس و خوشحالی را تجربه کرده اید ،که چگونه به طور ظریفی مشهود می شوند ؟
-   آیا احساسات شدیدی که هم توجه شما و هم دیگران را به خود جلب کرده تجربه کرده اید؟
-   آیا به احساساتتان توجه دارید ؟ آیا آنها در تصمیم گیری شما نقش دارند ؟

اگر هریک از این تجربه ها نا آشنا باشند ، ممکن است حواس شما فروکش یا خاموش باشند. برای ایجاد هوش هیجانی و تبدیل حواس به سمت سالم و صحیح – باید به احساسات اصلی همواره متصل باشید، در پذیرش باشید و با آنها راحت برخورد کنید. می توانید با تمرین های ذهن آگاه به این توانایی دست یابید.

 ذهن آگاه تمرینی است برای تمرکز و توجه به زمان حال – بدون داشتن قضاوت. طریق و روش ذهن آگاه ریشه در مکتب بودیسم دارد، اما اکثر مذاهب شامل عبادت هایی این چنین یا مراقبه ای با این تکنیک دارند . آگاهی ذهن به تغییر دغدغه ها به سمت قدردانی و شکرگذاری هر لحظه شما را سوق می دهد و به احساسات ذهنی و عاطفی شما کمک می کند و چشم انداز وسیع تری از زندگی برای شما به ارمغان می آورد . یک ذهن آگاه شما را آرام و متمرکز می کند ، و در روند زندگی به شما خود آگاهی می دهد.


پرورش احساسات آگاه :

دارای اهمیت بسیاری است که ابتدا یاد بگیرید چگونه استرس را مدیریت کنید ، در این صورت شما پس احساس راحتی بیشتر ، قوی بودن ، درگیر نشدن و تغییر چگونگی تجربه ها و پاسخ به احساسات خود خواهید بود . شما می توانید آگاهی احساس خود را به تمرین مراقبه ذهن آگاه در راهنمای ابزار هوش هیجانی به صورت رایگان انجام دهید.
 

مهارت کلیدی سوم : آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی شما را قادر می سازد تا نشانه های عمدتاً غیر کلامی را که دیگران مرتباً برای برقراری ارتباط با شما استفاده می کنند ، تشخیص وو تغییر کنید . این نشانه ها به شما می آموزند که دیگران چه احساسی دارند ، چگونه وضعیت عاطفی آنها لحظه به لحظه تغییر می کند ف و واقعاً برای آنها چه اهمیتی دارد . وقتی گروهی از افراد نشانه های غیر کلامی مشابه ارسال می کنند ، شما می توانید پویایی قدرت و تجربیات احساسی مشترک گروه را بخوانید و درک کنید . به طور خلاصه شما همدل و از نظر اجتماعی راحت هستید .

ذهن آگاهی، اتحاد بین آگاهی عاطفی و اجتماعی است :

برای ایجاد آگاهی اجتماعی ، شما نیاز به شناخت اهمیت آگاهی ذهن در روند اجتماع دارید . گذشته از همۀ اینها ، وقتی در ذهنتان گیر کرده اید ، نمی توانید به نشانه های غیر کلامی دقت کنید ، به چیزهای دیگری فکر می کنید. آگاهی اجتماعی نیازمند حضور شما در لحظه است. در حالی که بسیاری از ما به توانایی انجام وظایف خود مباهات می کنیم یا دچار ابهام هستیم ، این بدان معناست که شما تغییرات عاطفی طریف را در افراد دیگر از دست خواهیم داد.
·   در واقع به احتمال زیاد با کنار گذاشتن افکار غیر حضوری و تمرکز روی خود ، اهداف اجتماعی تان را افزایش می دهید.
·   دنبال کردن جریان واکنش عاطفی شخص دیگر روندی دارد و شما را ملزم می کند که به تغییرات هیجانات خود نیز توجه کنید.
·   توجه به دیگران خود آگاهی شما را کاهش نمی دهد. با گذاشتن وقت و تلاش برای توجه واقعی به دیگران ، در واقع به دست آوردن تجربه و ارزش ها و باورهایی برای شماست. به عنوان مثال ، اگر با شنیدن ابزار نظرهای خاصی از سمت دیگران شما را ناراحت می کند ،چیز مهمی در مورد خودتان آموخته اید ، چرا که هرعکس العملی از ما بابت رفتار دیگران در واقع ریشه در خود ما دارد .

 

مهارت کلیدی چهارم : مدیریت روابط

رفتار درست ما در مقابل دیگران فرایندی است که با آگاهی عاطفی و توانایی ما در شناخت و درک تجربۀ دیگران شروع می شود . با رشد آگاهی احساسات و مهارت های اجتماعی ، روابط شما مؤثرتر، مثمرثمرتر خواهند بود .


از نحوۀ استفادۀ مؤثر از ارتباطات غیرکلامی آگاه باشید :

جلوگیری از ارتباط غیرکلامی (زبان بدن) غیر ممکن است. بسیاری از ماهیچه های صورت ،خصوصاً عضلات اطراف چشم ، بینی ، دهان و پیشانی ، به شما کمک می کنند تا بدون کلام هم ابراز احساسات کنید و همچنین زبان بدن دیگران را هم بشناسید. این قسمت در ذهن شما همیشه روشن است.شناخ زبان بدن و پیام های غیر کلامی که برای دیگران ارسال می کنید می تواند نقش بسزایی در بهبود روابط شما داشته باشد .

 

از خندیدن ، بازی و سرگرمی برای رفع استرس استفاده کنید

خنده و شوخی و بازی برای استرس پادزهرهایی طبیعی هستند. این ها به شما کمک می کند تا بار استرس را از دوش خود بردارید. خنده سیستم عصبی را متعادل کرده ،استرس را کاهش داده و در نهایت شما را آرام می کند. این باعث می شود ذهن آگاه تر و همدلی و ادراک شما را افزایش دهد.

 

  یاد بگیرید از تضادهای بین خودتان و دیگران به نزدیک شدن آنها استفاده کنید

اختلاف نظرها در روابط بین انسان ها طبیعی است. هم زمان دونفر نمی توانند نظرات و انتظارات یکسانی

داشته باشند. این اصلاً چیز بدی نیست ،اتفاقاً حل کردن تضادها و درگیرها ، بین افراد اعتماد می سازد. اگر

این تضادها به تهدید و مجازات منتهی نشود، عکس عمل آن به آزادی ، خلاقیت و امنیت چه در روابط شخصی،

چه در اجتماع می شود.



ایران
تهران، شهرک قدس، بلوار دادمان، جنب رستوران لانجین، پلاک 38
+(98) 21 8858 1275 - 6
شنبه تا چهارشنبه 09:00 صبح - 05:00 عصر
suport@bavar.ir
پشتیبانی 24 ساعته
بالا