صفحه اصلی × ورود عضویت ویدئو پادکست مقالات وبلاگ فروشگاه آزمون شخصیت آزمون هوش
logo

تفاوت افراد پر استرس و کم استرس

x

تفاوت افراد پر استرس و کم استرس

194

1401/5/8

:اشتراک گذاری

Dr. Nikki Martinez
مترجم: نیوشا بیدرام
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

افراد پر استرس چه تفاوتی با افراد کم استرس دارند؟
همیشه تفاوت های مهمی بین افرادی که با استرس دست و پنجه نرم می کنند و افرادی دیگر وجود دارد. بهترین راه برای بررسی این تفاوت ها، بررسی ویژگی های افرادی است که در هر یک این دو دسته قرار می گیرند.
ابتدا بیایید ببینیم برای افرادی که سطح بالایی از استرس دارند چه اتفاقی می‌افتد.
افرادی که استرس زیادی دارند:

1. آرامش ندارند: آنها یک احساس مزمنی دارند که حس می کنند باید حتما یک کاری انجام دهند، حتی اگر این نگرانی در مورد چیزهایی باشد که باید تمام شوند، و یا نگرانی در مورد آینده.
2. بیش از حد از خود مایه می گذارند: افرادی که استرس مزمن دارند تمایل دارند بیش از حد از خود مایه بگذارند. آنها در گفتن "نه" مشکل دارند.
3. با بی نظمی و انگیزه درگیر هستند: آنها اغلب کار ها را به تعویق می اندازند و کارها را به ثانیه آخر موکول می کنند. اولویت بندی و سازماندهی خود برای کسانی که استرس بالایی دارند دشوار است.
4. مشکل خواب دارند: شب ها ذهنشان تند کار می کند. آنها تلاش می کنند تا به نگرانی های خود در رابطه با آینده فکر نکنند. این مسئله تاثیر قابل توجهی بر خواب دارد.
مضرات بیشتر استرس
1. آنها اغلب یک لیست کارهای روزانه یا هفتگی تهیه می کنند که انجام آن برایشان امکان پذیر نیست: نه تنها آنها بیش از حد برنامه ریزی می کنند، بلکه بیش از حد سخت می گیرند و بیش از حد به آن متعهد می شوند. سپس وقتی از برنامه عقب می افتند از خودشان ناراحت می شوند.
2. آنها اگر به خود فرصتی برای مراقبت شخصی و تمدد اعصاب بدهند، احساس گناه می کنند: آنها احساس می کنند باید از این زمان به شکلی سازنده استفاده کنند و مراقبت شخصی را در اولویت خود قرار نمی دهند.
3. آنها با تأخیر کردن ها، تغییرات در برنامه های مشخص شده و وظایفِ لحظه آخری مشکل دارند: این یک مبارزه ای برای اولویت بندی و کشف اینکه چگونه روز خود را با توجه به وظایف جدید محول شده برنامه ریزی کنند، است.
4. بیشتر از آنچه لازم است کار می کنند: آنها با این ترس که در کاری که انجام می دهند خوب نیستند، زندگی می کنند. این باعث نگرانی دائمی آنها می شود که ممکن است شغل خود را از دست بدهند.
5. با دیگران رقابتی هستند و نیاز به قوت قلب و اطمینان خاطر دارند: آنها باید احساس کنند که در شغل یا سرگرمی خود بهترین هستند. این افراد باید بازخورد مثبتی دریافت کنند و اطمینان حاصل کنند که کارشان خوب است.
6. وقتی همه چیز تغییر می کند، کج خلق و تند مزاج می شوند: زمانی که در یک زمانبندی مشخص قرار می گیرند، تحریک پذیری و زودرنجی آنها افزایش می یابد. وقتی اتفاقی خارج از ‌برنامه می‌افتد، یا وقتی انتظارات شخصی‌شان را برآورده نمی‌کنند هم حتی بدتر می‌شوند.
البته افرادی که استرس کمتری دارند نیز در دسته بندی ها و ویژگی های خاصی قرار می گیرند.
افرادی که استرس کمتری دارند

این افراد راه های سالم تری برای مدیریت و مقابله با استرس پیدا کرده اند. این افراد ممکن است بیشتر این شکلی به نظر برسند:
1. این افراد نسبت به تغییر، تغییر برنامه و تغییر زمان‌بندی انعطاف‌پذیر هستند: آن‌ها می‌توانند سریعاً اولویت‌بندی کنند، بدون اینکه به آن اجازه دهند آن‌ها را متلاشی کند.
2. به بهبود مستمر خود ایمان دارند و پذیرای بازخوردهای دیگران هستند: آنها معتقدند که انتقاد سازنده به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند و رشد کنند.
3. سطح بالایی از انعطاف پذیری دارند: آنها می توانند زنده بمانند و از مبارزات و ناامیدی های شخصی خود به روشی مناسب پیروز بیرون بیایند. چنین افرادی زمان ناسالم را صرف تمرکز بر رویدادهای منفی نمی کنند.
4. آنها موهبتی برای تعیین مرزهای سالم و واضح برای دیگران دارند: آنها می دانند که چه زمانی باید "نه" بگویند و چه زمانی باید به کسی بگویند که به فاصله از آنها نیاز دارند. افرادی که روش‌های سالم برای مقابله با استرس را یاد گرفته‌اند، خود را در اولویت قرار می‌دهند و به راحتی می‌توانند خطی میان خود و افرادی که برای آنها استرس زا هستند، بکشند.
5. یک زندگی درست داشته باشید: آنها اعتقادات قوی ای دارند و از عمل کردن به آنها نمی ترسند. این افراد داوطلب می شوند، حمایت می کنند و حقایق آموزشی را برای حمایت از دیدگاه خود ارائه خواهند کرد. چنین افرادی نه فقط به گفتار، به عمل نیز اعتقاد دارند.
مکانیسم های مقابله ی سالم بیشتر
1. آنها خودآگاهی و درون نگری خوبی دارند: آنها می توانند بفهمند که ریشه احساسات و رفتارهایشان چیست و در صورت نیاز می توانند برای تغییر این افکار و رفتارها از دیگران کمک بخواهند.
2. سعی کنید در بیشتر کارهایی که انجام می دهند مثبت باشید: آنها واقعاً معتقدند که منفی و ناامید بودن هیچ هدفی برای آنها ندارد.
3. آنها خود را با افراد همفکر خود احاطه می کنند: افرادی که سطح استرس پایین و جهان بینی مثبتی دارند، احتمالاً خود را با افرادی احاطه می کنند که همانند خود هستند. آنها از انرژی یکدیگر تغذیه می کنند و معمولاً کارهای بسیاری را به صورت گروهی انجام می دهند.
4. مهارت پذیرش و قبول کردن را تمرین کنید: آنها می دانند که چه چیزی در کنترل آنها است و چه چیزی نیست. آنها بر روی آنچه که کنترل دارند، تمرکز می کنند و سعی می کنند آن را تغییر دهند. این کار به آنها احساس کنترل و توانمندی و قدرت می دهد.
5. آنها خود- مراقبتی را به خوبی تمرین می کنند: آنها می دانند که وقت گذاشتن برای خود و آرامش خود به اندازه هر کمکی که به دیگران می کنند، مهم است. این افراد می‌دانند که حتی اگر هر چه که دارند هم به دیگران بدهند، برای دیگری چیزی باقی نمی‌ماند. آنها خود را در اولویت قرار می دهند.
شما می خواهید کدام باشید؟

با نگاهی به این لیست از ویژگی‌های کسانی که از استرس رنج می‌برند و کسانی که از استرس رنج نمی‌برند، از خود بپرسید که دوست دارید جزو کدام دسته از این افراد باشید. اگر شما فردی هستید که استرس دارید و می خواهید استرس کمتری داشته باشید، به ویژگی ها و ابزارهایی که این افراد برای حفظ آرامش و موفقیت خود استفاده می کنند، فکر کنید.
به تدریج ایجاد تغییرات را شروع کنید؛ تا زمانی که بسیاری از عادت ها برای شما طبیعی و طبیعی تر به نظر برسند. اگر این مراحل را دنبال کنید، می توانید سطح استرس خود را در کمترین زمان ممکن کاهش دهید!

ایران
تهران، شهرک قدس، بلوار دادمان، جنب رستوران لانجین، پلاک 38
+(98) 21 8858 1275 - 6
شنبه تا چهارشنبه 09:00 صبح - 05:00 عصر
suport@bavar.ir
پشتیبانی 24 ساعته
بالا