صفحه اصلی × ورود عضویت ویدئو پادکست مقالات وبلاگ فروشگاه آزمون شخصیت آزمون هوش
logo

چگونه جلب اعتماد کنیم؟

x

چگونه جلب اعتماد کنیم؟

151

1401/5/8

:اشتراک گذاری

 Jacqueline Walker
مترجم: نیوشا بیدرام
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

با استفاده از این سه درس، جلب اعتماد کنید
کارشناسان اغلب گفته اند که اعتماد، کلید داشتن و حفظ هر رابطه ی موفقی است. روابط در واقع وسایل نقلیه ای هستند که ما با آنها ارتباط برقرار می کنیم و زندگی خود را با دیگران به اشتراک می گذاریم، بنابراین منطقی است که ایجاد و جلب اعتماد امری مهم باشد.
چگونه می‌توانیم با ایجاد روابط بهتر در ایجاد و پرورش اعتماد بهتر و بهتر شویم؟
سه درس مهم وجود دارد که می توانیم برای کمک به پرورش و ایجاد اعتماد بیشتر در روابطمان بیاموزیم. مطالعه و یادگیری این درس ها و به کارگیری مهارت ها به ما کمک می کند تا خود را به عنوان یک فرد قابل اعتماد بتوانیم معرفی کنیم.
تسلط بر این درس ها به ما این امکان را می دهد تا روابطی را ایجاد و شکل دهیم که در آن اعتماد یک قاعده باشد و نه استثنا.
درس اعتماد، شماره 1: صادق و آسیب پذیر باشید
ایجاد اعتماد مستلزم آن است که ما تمایل داشته باشیم نقاط ضعف خود را به اشتراک بگذاریم. همه ما انسان (پرعیب و نقص) هستیم. کارهایی هست که ما خوب انجام نمی دهیم. همه ما چیزی داریم که از آن می ترسیم. هر کدام از ما چیزهایی داریم که اعتماد به نفس ما را متزلزل می کند.
دنیا پر از محرک هایی است که باعث می شود نقاط ضعف خود را نشان دهیم. مواقعی وجود دارد که از خود در برابر طرد شدن محافظت می کنیم. ترس از نظرات دیگران می تواند به این معنی باشد که از اشتراک گذاری اهداف خود دوری می کنیم. اگرچه، ما باید خواسته ها و انتظارات خود را بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه ممکن است واکنش نشان دهند، به اشتراک بگذاریم.
انجام هر کار دیگری، نشان دهنده ی صادق نبودن ما خواهد بود. کمبودها، خواسته ها و نیازهای ما شروع به آشکار شدن خود برای طرف های دیگر خواهند کرد. غافلگیر شدن می تواند باعث شود طرف مقابل احساس کند که به او دروغ گفته شده است.
اگرچه، اگر عیوب خود را آشکار کنیم و برای بهبود آنها گام برداریم، متوجه خواهیم شد که دیگران مایلند با ما در تلاش‌های خود-اصلاحی ما همکاری کنند. همچنین، آنها در به اشتراک گذاشتن عیوب یا اسرار خود نیز احساس اطمینان خواهند کرد. توانایی صادق بودن در مورد نواقص یا ضعف های خود به آنها این امکان را می دهد که احساس راحتی و آرامش داشته باشند.
اگر موقعیتی پیش بیاید که نشان دهنده حساسیت ما در برابر نوعی آسیب باشد، آنها کور نخواهند شد. در عوض، آنها آماده خواهند بود تا به ما دلداری دهند یا به ما کمک کنند تا بتوانیم آن رخداد را به شیوه ای تحسین برانگیز مدیریت کنیم. بنابراین، با افشای آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف خود، خود را شایسته اعتماد آنها نشان می‌دهیم.
اگر در تلاش برای ایجاد روابط مؤثر و مفید هستیم و طرف مقابل متوجه شود که ما اطلاعاتی را با آنها به اشتراک نگذاشته‌ایم یا آنچه را که به اشتراک گذاشته‌ایم درست نبوده است، به این رابطه آسیب می‌زنیم. این کار احتمالاً می تواند منجر به برهم خوردن آن رابطه یعنی از دست دادن دوستی یا عشق بین دونفر شود.
درس اعتماد، شماره 2: ارتباط قاطعانه را تمرین کنید
هنگامی که ما به شیوه ای قاطع و با اعتماد به نفس تعامل یا تبادل اطلاعات می کنیم، به گیرندگان پیام های خود اطمینان خاطر می دهیم. این کار می تواند به آنها کمک کند تا احساس اطمینان کنند که کارها در حال رسیدگی و تحت کنترل هستند.
سپس این کار محیطی از قدرت، امید و باور ایجاد می کند که مستقیماً به نتیجه نهایی ما - اعتماد - منجر می شود. از طریق استفاده از مهارت های ارتباطی قاطعانه، می توانیم موضع خود را در مورد موضوعات و مسائل مختلف به اشتراک بگذاریم. 
با ثاطعانه بودن در ارتباطات خود، به دیگران و همچنین خودمان احترام می گذاریم. هنگامی که طرف های دیگر این پیام (احترام) را دریافت می کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که به طور مشابه پاسخ دهند.
آنها همچنین به احتمال زیاد پیام را به وضوح می شنوند، با همدردی واکنش نشان می دهند و احساس مرتبط بودن می کنند. به این ترتیب، این احساس به وجود می آید که با هم می‌توانیم هرگونه سوء تفاهم، مشکل یا نگرانی‌ای را که پیش می‌آید برطرف کنیم.
این باعث ایجاد احساس آرامش و از بین بردن هر ترسی می شود. همچنین به طرفین دیگر این امکان را می‌دهد تا آنقدر آرامش دریافت کنند تا با میل و رغبت خود اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. آنها می دانند و اطمینان دارند که هیچ ترسی از انتقام یا حمله وجود ندارد. 
برقراری ارتباط به هر شکل دیگری باعث ایجاد بی اعتمادی، ترس و نگرانی می شود. حتی ممکن است به توهین آمیز هم تبدیل شود. این ویژگی ها برای ایجاد اعتماد یا حفظ یک رابطه سازنده و مثبت دارای اثر عکس هستند. بنابراین، در تلاش برای برقراری ارتباط قاطعانه، باید صادق و صریح بمانیم.
درس اعتماد، شماره 3: در گفتار و کردار خود ثابت قدم باشید
قابل اعتماد بودن یک رفتار یک باره، رویداد کوتاه مدت یا فعالیت متناوب نیست. قابل اعتماد بودن یک نیاز تمام وقت است که باید برای تمام عمر انجام شود. در واقع یک روش زندگی است.
برای رسیدن به این هدف، باید در به اشتراک گذاشتن آسیب‌پذیری‌های خود، صادق بودن و برقراری ارتباط قاطعانه، ثابت قدم باشیم. ما نمی‌توانیم سرسری عمل کنیم و بی اراده باشیم. ما باید مسیری را ترسیم کنیم تا ویژگی هایی را که منجر به اعتماد می شود در بر بگیرد و همیشه به آنها عمل کنیم.
رفتار ما باید بیانگر سخنان ما و باورهایی باشد که می گوییم از آن حمایت می کنیم. ضرب المثل قدیمی "دو صد گفته چون نیم کردار نیست" خلاصه ی این است که چگونه رفتار ما می تواند منجر به ایجاد یا شکستن اعتماد شود.
اگرچه، ثابت بودن به معنای روتین بودن، تکراری بودن یا انعطاف ناپذیر بودن نیست. در عوض، ثابت بودن به این معنی است که مطمئن شویم رفتار ما منعکس کننده عوامل مهمی است که به دیگران اجازه می دهد صداقت ما را در عمل ببینند. اگر رفتار ما به طور مداوم نشان دهنده احترام و نشان دهنده ویژگی هایی باشد که با دیگران به اشتراک گذاشته ایم، در این صورت در مسیر درستی هستیم.
اگر همه چیزهای درست را بگوییم یا زمانی که دیگران در اطراف هستند یک طور رفتار کنیم، تا فقط زمانی که آنها از دیدمان خارج می‌شوند یک شخصیت کاملاً جدید به خود بگیریم، در این صورت اعتماد را از بین می‌بریم. رفتار کردن بر خلاف آنچه که انتظار می رود، می تواند به نظر برسد که ما به شیوه ای متقلبانه رفتار می کنیم. در اصل، ما به گونه ای رفتار می کنیم که شایسته اعتماد نیست.
اعتماد نیازمند چند اقدام ساده است
اعتماد برای مدیریت و پیشبرد روابط انسانی ضروری است. بدون اعتماد، ارتباط خود را با دیگران قطع و در ترس زندگی خواهیم کرد. به همین ترتیب، اگر ما قابل اعتماد رفتار نکنیم، دیگران تمایل به ایجاد دوستی کمتری خواهند داشت و همیشه در مورد انگیزه های ما در رابطه با همه چیز تردید خواهند داشت.
ایجاد اعتماد مستلزم ایجاد عادات ساده است. آسیب پذیر بودن مستلزم صداقت است. اگر قابل اعتماد باشیم، نیازِ به صریح بودن در تمام سطوح ارتباطات و تعاملات ما گسترش می یابد. از رازداری، مخفی کردن اطلاعات یا دروغ گویی دوری کنید.
فقط صادق باشید، از روی درستی عمل کنید، رفتار ثابتی داشته باشید و به شیوه ای قاطعانه و مثبت ارتباط برقرار کنید. 
ایران
تهران، شهرک قدس، بلوار دادمان، جنب رستوران لانجین، پلاک 38
+(98) 21 8858 1275 - 6
شنبه تا چهارشنبه 09:00 صبح - 05:00 عصر
suport@bavar.ir
پشتیبانی 24 ساعته
بالا