صفحه اصلی × ورود عضویت ویدئو پادکست مقالات وبلاگ فروشگاه آزمون شخصیت آزمون هوش
logo

فرق بین تنفر و انتقاد سازنده

x

فرق بین تنفر و انتقاد سازنده

208

1401/4/2

:اشتراک گذاری

Ayah Danica V. Granada
مترجم: نیوشا بیدرام
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
3 راه برای تشخیص تفاوت بین انتقاد سازنده و تنفر
مهم نیست که به چه سمتی می روید یا چقدر سعی می کنید مراقب گفتار و اعمال خود باشید، همیشه یک کسی پیدا می شود که شما و آنچه که انجام می دهید را قضاوت کند.
چگونه می توانید تفاوت بین کسی که بد شما را می خواهد و کسی که انتقاد سازنده واقعی از شما دارد را تشخیص دهید؟
به یاد داشته باشید، همه افراد با ما موافق نیستند. همه ما حق داریم نظرات خود را داشته باشیم. اما برخی از ما، در بیان حرف های خود بدتر از دیگران عمل می کنیم.
ما به انتقاد سازنده برای خارج شدن از منطقه ی امن خود نیاز داریم. با این حال، رسیدگی و کنترل آن ساده ترین کار نیست. این موضوع به ما کمک می‌کند که سرسخت‌تر شویم و از موقعیت‌هایی عبور کنیم که هرگز فکرش را نمی‌کردیم. برخی از نقدها باید نادیده گرفته شوند، در حالی که برخی دیگر باید مورد توجه قرار گیرند و به آنها رسیدگی شود.
حال، تصور کنید که اگر به نصیحت‌های بیخودی و انتقادهای الکی بسنده کنیم، چقدر درمانده و آسیب‌پذیر می‌شویم.
انتقاد سازنده در مقابل نفرت

انتقاد (سازنده) که به عنوان "عمل ابراز عدم تایید و در عین حال متوجه مشکلات یا عیوب یک شخص یا چیز شدن" تعریف می شود، اغلب با صحبت های نفرت انگیز اشتباه گرفته می شود. در حالی که هر دوی این اصطلاحات ممکن است جنبه های منفی ای داشته باشند، انتقاد سازنده کمتر از سخنانِ از روی تنفر تلخ و دردناک  است.
انتقاد سازنده:
به عمل یا آنچه که گفته شده حمله/اشاره می کند، نه به آن شخص
به شدت توسط حقایق موجود پشتیبانی می شود
دارای منطق و ساختار است
به فرد فرصت اصلاح و جبران اشتباهات و جای پیشرفت را می دهد.
"من معتقدم ... و به همین دلیل است ... بنابراین فکر می کنم شما باید ...."
موجب پیشرفت فرد می شود، حتی اگر کمی بی رحمانه به نظر برسد.
به ایجاد و ساخت یک ایده کمک می کند
سعی در آموزش دارد
از سوی دیگر، افرادی که تنفرپراکنی می کنند:
به شخص حمله می کنند، نه موضوع اصلی.
مغرضانه و قضاوت گرانه رفتار می کنند
عصبی و پر تنش صحبت می کنند
به نکات منفی اشاره می کنند و نکات مثبت را کاملاً نادیده می گیرند
در نهایت منجر به بازگو شدن نظرات منفی ای که احساسات طرف مقابل در آن اهمیتی ندارد، می شود.
نظرات، پیشنهادات و ایده ها را از بین می برد
باعث خجالت می شود
به طور خلاصه، این افراد کسانی هستند که از آزادی بیان و امتیازات خود به دلایل اشتباه استفاده می کنند.
موقعیت های بغرنج: تنفر و انتقاد سازنده همان زمان

شرایطی که هم انتقاد سازنده و هم متنفر بودن همزمان اتفاق می‌افتد شامل مواردی می‌شود که در آن شخصی در مورد شکل بدن یا وزن شخص دیگری یا در مورد نتایجی که به سختی به دست آورده است، نظر می‌دهد.
به عنوان مثال، قانون طلایی در مورد اشاره کردن به افزایش وزن شخصی این است که در وهله اول به آن اشاره نکنید. برخی افراد تا آنجا پیش می روند که می گویند " چقدر گنده و چاق تر شدی!". 
اغلب، نظراتی همانند این شما را تشویق می‌کند که ورزش کنید، سالم‌تر غذا بخورید یا روی خرید تجهیزات ورزشی سرمایه‌گذاری کنید. هیچ چیز بدی در مورد آن وجود ندارد، آنها فقط حقیقت را می گفتند، درست است؟ در مقایسه با افرادی که می گویند «دارید چاق می شوید، باید وزن کم کنید»، ترجیح می دهید کدام یک را بشنوید؟
سایر موضوعاتی که به جای انتقاد سازنده، منفی گرایی را منتقل می کنند، اینها حول تضاد باورها یا ارزش ها می چرخد. گاهی اوقات، والدین تمایل دارند تا از مرز بین تنبیه و تحقیر فرزندان خود به خاطر اشتباهاتشان عبور کنند.
به عنوان مثال، این موقعیت را در نظر بگیرید که فرزند شما با برگه امتحانی و نمره "کم" به خانه می آید:
انتقاد: عزیزم چرا اینقدر نمره ات پایین شده؟ چی شده؟ آیا بخشی از درس بوده که متوجه نشدی؟ من می دانم که تو می توانستی در این امتحان بهتر عمل کنی. دفعه بعد اگر به کمک نیاز داشتی به سراغ خودم بیا، باشه؟
نفرت: امتحانت رو افتادی. این خیلی ناامید کننده است. من تو را بزرگ نکردم که اینطوری بخوای درس بخونی. به نفعته که دفعه ی بعد نمره هات اینطوری نباشه.
چگونه بر انتقاد سازنده یا نفرت غلبه و مقابله کنیم

مهم نیست که چقدر روز خوبی را سپری می کنید، یک نظر منفی - انتقاد سازنده یا نفرت - از طرف یک فرد، این قدرت را دارد که همه چیز را تغییر دهد. تعجبی ندارد، شنیدن انتقاد سازنده می تواند واقعاً دشوار باشد.
با این حال، وقتی کسی شما را مورد شماتت قرار می دهد، از آن به عنوان انگیزه ای برای بهبود خود استفاده کنید. بنابراین، بروید و به آنها ثابت کنید که اشتباه می کنند.
موضوع یعنی اینکه، آن را شخصی نگیرید. به یاد داشته باشید، چیزهایی که مردم در مورد دیگران می گویند اغلب بازتابی از ناامنی های خود آنهاست. بنابراین، آنها از دلسرد کردن دیگران لذت می برند تا بتوانند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.
گاهی اوقات، مواردی نیز وجود دارد که صداها و لحن افراد باعث می شود یک موضوعی بدتر از آنچه که هست به نظر برسد. این افراد فقط با این ویژگی متولد شده اند، با آن کنار بیایید. این موضوع را در نظر بگیرید و به جای تمرکز بر نحوه بیان آنها، بر آنچه که آنها گفته اند تمرکز کنید. 
در نهایت، منتقدِ سفت و سخت خودتان نباشید. این وظیفه ی دیگران است.
حرف آخر
اجازه دهید انتقاد سازنده به رشد شما کمک کند. اگر هوشمندانه بیندیشیم، از هر انتقاد سازنده ای تنها برای پیشرفت خود بهره می بریم و نقدهای بی اساس را نشنیده می گیریم. این گونه با انتقاد سازنده همراه شده و رو به جلو حرکت خواهیم کرد؛ تا رسیدن به قله پیروزی.
ایران
تهران، شهرک قدس، بلوار دادمان، جنب رستوران لانجین، پلاک 38
+(98) 21 8858 1275 - 6
شنبه تا چهارشنبه 09:00 صبح - 05:00 عصر
suport@bavar.ir
پشتیبانی 24 ساعته
بالا